Pornográfia és szexuaitás II.
Pajzán kódexmásolók és botrányos nyomatok
Az első részben megbeszéltük az erotika és a pornográfia közti különbséget, illetve azt is megvizsgáltuk, hogy egyáltalán mikor és milyen körülmények között lehetett valami pornográf a régi görög és római világban, egy olyan korban, mikor a szex és a testiség olyan természetes volt, mint a levegővétel. A kereszténység térnyerése persze egy csapásra véget vetett a korábbi szexuális szabadosságnak, s a pornográfia történetének könyvében új fejezet kezdődött, ahol szó szerint a legváratlanabb oldalak margóján bukkannak fel pajzán rajzolatok…A kereszténység tanainak elérkezésével elérkezett a szexualitás történetének lelkiismeret-furdalással, bűntudattal átitatott időszaka. Bűn lett házasság előtt, azonkívül ünnepnapon, böjti időszakban, nem gyermeknemzés céljából stb. szexelni, de azt még élvezni is. Nem csoda hát, hogy a nyilvánosság számára hozzáférhető helyekről, a fürdőkből, a házak falairól eltűntek az erotikus képek. Magánhasználatra szánt ábrázolások ugyan továbbra is keringtek a forgalomban, de csak a legvagyonosabb férfiak engedhették meg maguknak, lévén hogy nehezen lehetett hozzájuk jutni. Szinte nem is maradt ránk ilyen mű, az a néhány erotikus ábrázolás pedig, ami túlélte az évszázadok viharait, a legváratlanabb helyeken bukkan elő. Például szerzetesek által másolt kódexek, illetve magánhasználatra készült hóráskönyvek, imádságos könyvek lapjain. Az elsősorban vagyonos arisztokraták számára készült, dúsan díszített hóráskönyvek margóján az ájtatos szövegekhez egyáltalán nem illő, világi ábrázolások alapvetően nem számítanak ritkaságnak; ezek dekorációs vagy szórakoztató céllal készültek. Közöttük azonban gyakran találni obszcén vagy zavarba ejtően bizarr képeket, de erotikus tartalmú ábrázolások is felbukkannak közöttük.Sőt, groteszk módon, a szentek életét leíró szövegek melletti képecskék gyakran teszik gúny tárgyává éppen az egyház képviselőit, elősorban a szerzeteseket és apácákat.A középkorban a margókon megbújó kis képeken kívül szájhagyomány útján terjedhettek a „pornográf tartalmak”, elsősorban pajzán versikék és dalok vagy sikamlós történetek formájában, melyek közül egy-egy Boccaccio Dekameronjában is felbukkan. Igaz, a pornográfiához ennek semmi köze, de azért közbe kell vetni, hogy a középkor leáldoztával és a reneszánsz beköszöntével ha a szexualitáshoz való hozzáállás nem is nyerte vissza „lazaságát”, de a művészetben legalább újra helyet kapott a meztelen test; mitologikus jeleneteken, Vénusz ábrázolásokon anélkül lehetett az embert a maga pőre valójában megjeleníteni, hogy a művész az egyház haragját a fejére vonta volna… (Már persze ha nem épp Savonarola Firenzéjében jutott eszébe ilyesmit közszemlére tenni.) Botticelli, Michelangelo, Tiziano... Az nem vitás, hogy ezeknek a műveknek és művészeknek semmi közük a pornográf jellegű ábrázolásokhoz, azoknak újjáéledéséhez ugyanis nem a reneszánsz, hanem a könyvnyomtatás, illetve önmagában a nyomtatás létrejöttére volt szükség, amivel új fordulatot vesz a „pornótörténelem”. A nyomatok a 15. századtól kezdtek terjedni, s hamar felismerték bennük a lehetőséget erotikus tartalmak megjelenítésére: egyszerűen és diszkréten el lehetett helyezni őket egy lezárt fiókban, és még hozzájuk jutni is egyszerűbb volt, mint kézzel rajzolt elődeikhez. A legrégebbi ilyen nyomat valamikor 1475 és 1500 között készült, és A közösülés allegóriája címet viseli: egy padon egy hatalmas szárnyas pénisz társaságában szeretkező párt ábrázol mellettük a titokzatos felirat: PVRINEGA TIE[N] DVRO, ami kb. annyit tesz, "Purinega tarts szorosan" (??)... A művet vélhetően többször is újranyomták, több száz példányban keringett kézről kézre, ám valamennyi korabeli darab elhasználódott, így későbbi variációi alapján csak feltételezhető, hogy valahogy így nézhetett ki: Az egyház azonban csak akkor figyelt fel eme botrányos művek létezésére, mikor Marcantonio Raimondi l Modi, azaz A módok című sorozata 1524-ben napvilágot látott. A reneszánsszal feléledt antikvitás iránti érdeklődést felhasználva előszeretettel használtak erotikus képekhez régi görög és római legendákat. S olykor a mitologikus tartalom már egészen eltörpült a szexuális mellett, mint ahogy az az l Modi esetben is történt: a tizenhat nyomat szexpózokat mutat be, nyilvánvalóan ürügyként használva olyan mitikus alakokat, mint Zeusz és Európé, vagy olyan történelmi személyeket, mint Antonius és Kleopátra.Egyébként a képek eredeti változatai Federico Gonzaga herceg mantuai palotájának falait díszítették, s minthogy nem a nyilvánosság számára készültek, nem is lett volna vele senkinek problémája. Hanem a freskók készítője Giulio Romano megkérte barátját, Raimondit, hogy segédkezzen a munkában, aminek az lett a vége, hogy utóbbi árulni kezdte az erotikus képeket nyomatok formájában. A freskókon éppen az utolsó ecsetvonásokat végző Romano akkor értesült az esetről, mikor költő Pietro Aretino megjelent a palotában, hogy látná a képeket, „melyekről mindenki beszél”. Aztán költő úgy fellelkesült a látványtól, hogy minden egyes pozitúrához írt egy verset, amit a későbbiekben a Raimondi képeivel együtt nyomtak ki, s ez volt az képi is írott erotika első találkozása. Az egyház persze igyekezett elpusztítani minden egyes példányt a szaftos műből, de azoknak másolatai gombamód szaporodtak... Aki kíváncsi a teljes kollekcióra, itt tekintheti meg.
A könyvnyomtatás természetesen az erotikus/pornográf regények elterjedését is lehetővé tette, és az írásos műfaj adta lehetőséget is hamar kiaknázta a „pornóipar”. De ez részleteiben már a következő fejezetben kerül kifejtésre, ahol az erotikus irodalom megjelenésén és felvirágzásán kívül szó lesz a pornográf pamfletek francia forradalomban játszott szerepéről, illetve belekukkanthatunk a történelem első ismert pornófilmjébe is…
Történelem rajongók figyelmébe: Megjelent A Borostyánszemű című történelmi regényem, mely képes kiegészítőkkel, kortörténeti érdekességekkel és olvasáshoz ajánlott zeneművekkel, teszi a történelmi hangulatot még átélhetőbbé, az olvasás élményét pedig teljessé. Ez a különleges kiadvány 20% kedvezménnyel a Geopen kiadó webshopjában.