A poharas lány titka az Amélie csodálatos életéből
Az abszintfüggő prostituált és egy botrányos fehérnemű kupac este
Aki látta az örök kedvenc Amélie csodálatos élete című filmet, az biztosan emlékszik az Üvegemberre. Ő volt Amélie szomszédja, aki lakásába zárva élte életét, és húsz éven keresztül, minden évben készített egy másolatot Renoir Az evezősök reggelije című festményéről. Időközben a kép minden szereplőjét alaposan kiismerte, egyedül a poharat tartó lányt nem sikerült megértenie. Ő volt a kívülálló a középpontban, az, aki mintha valahol „másol járna”, akinek titkát az Üvegember sosem tudta megfejteni. De hogy mi volt a poharas lány titka? Hát, hogy ő volt Rolla prostituáltja…Pontosabban a poharas lány önmaga nem dolgozott az éjszakában, mint ahogyan az annak modelljéül szolgáló Ellen Andrée sem. Mademoiselle Andrée neves párizsi színésznő s egyben számos impresszionista festő múzsája, modellje volt, aki Renoir Az evezősök reggelije című képe mellett Degas Abszint és Manet A szilva című művén is látható.
Hanem amíg Jean-Pierre Jeunet meg nem rendezte az Amélie csodálatos életét, addig nem Az evezősök reggelije, hanem Henri Gervex Rolla című képe volt a legismertebb mű, amihez mademoiselle Andrée modellt állt. Henri Gervexet az 1870-es évek Párizsának tehetséges, polgárság által favorizált festőjeként ismerte a közönség, akit akkor már a „hivatalos művészet” ítésze, a Szalon is díjazott. Ilyen előzmények után annál nagyobb volt a Szalon zsűrijének felháborodása, mikor Gervex 1878-ban Rolla című képét szánta a kiállításra.No, persze a botrány nem a modell, Ellen Andrée pőresége miatt tört ki; a képen látható, az ágyon meztelenül elnyúló alaknak sem a ruhátlansága, sem a testtartása nem volt szokatlan korabeli ábrázolásokon. Lásd például Ingres odaliszkját vagy Alexandre Cabanel Vénusz születését: mindkettő korának ünnepelt műve és művésze.Hanem itt nem egy habokon elnyúló istennőről vagy egzotikus tájak háremhölgyéről van szó, nincs mitologikus, történelmi vagy keleties motívum, ami ürügyként szolgálhatna a „meztelenkedésre”. Ráadásul a kép női szereplője nem is akármilyen ruhátlan nő, hanem egyenesen egy prostituált, a férfi pedig egy kuncsaftja… S hiába virágzott a prostitúció ezekben az évtizedekben, hiába volt az örömlányok léte köztudomású, a polgári erkölcs ekkor még határozottan kikérte magának, hogy az efféle törvényen kívüli szerzetek létével nyíltan szembesítsék. S hogy honnan tudjuk, hogy egy örömlányról van szó? Egyrészt a címből: Rolla egy 1833-ban Alfred de Musset tollából született költemény főszereplője, egy élveteg, polgári családból származó ifjú, aki megismerkedik a Marie névre hallgató kamaszkorú utcalánnyal, majd egy vele töltött éjszaka után öngyilkos lesz. A képen a férfi Rolla, aki éppen arra készül, hogy véget vessen életének, a hölgy az ágyon pedig Marie. Ez utóbbi személyazonosságát és foglalkozását a festő még egy motívummal aláhúzta: a kép jobb sarkában ábrázolt ruhahalommal. A sebtében ledobott fűző, a harisnyakötő és az elegáns cilinder Edgar Degas tanácsára került a képre, s a Szalon zsűrije emiatt, a korábban lezajlott intim együttlétre kifejezetten utaló fehérneműkupac miatt döntött úgy, hogy elutasítja a képet, mondván botrányos…
A kép végül a Chaussée d’Antin utca egyik kereskedőjének kirakatában landolt, és ahogyan az már csak a botrányos művekkel lenni szokott, tömegeket vonzott, alkotójának pedig még nagyobb ismertséget hozott.
Lepjétek meg szeretteiteket egy igazán egyedi karácsonyi ajándékkal! A Borostyánszemű című történelmi regény képes kiegészítőkkel, kortörténeti érdekességekkel és olvasáshoz ajánlott zeneművekkel, teszi a történelmi hangulatot még átélhetőbbé, az olvasás élményét pedig teljessé. Kerüljétek el a karácsonyi sorban állást és vásároljátok meg most, 20% kedvezménnyel a Geopen kiadó webshopjában.