2016. december 16. - Budai Lotti
Az implantátumok kora előtt: a női test (de)formálásának története II.

Az implantátumok kora előtt: a női test (de)formálásának története II.

Sonkaujj és "S-vonal"

Az előző részben megvizsgáltuk, hogy a 15-18. század során milyen ruhadarabokat és kiegészítőket használtak a női test alakítására, mely a történelem folyamán szinte sosem szolgált a maga természetességében őseink megelégedésére. Áttekintettük a fűző korai történetét, volt szó kipárnázott hátsókról, abroncsszoknyákról s egyéb alkalmatosságokról... A folytatásban a fűzőhasználat a zenitjére hág, s olyan testrészeket párnázunk ki, melyeket ma álmunkban sem jutna eszünkbe. Íme, a női idomok alakításának története, az 1830-as évektől egészen a mellimplantátumok megjelenéséig.
polaire4.jpgEme különös divattörténeti kitekintést a 1800-as évek mell alatt szabott, empire stílusú ruháinál hagytuk félbe, mely a rokokó korszak különböző fűzői, abroncsszoknyái és fenékpárnái után, néhány évtizedes szusszanást engedélyezett eleink számára. Ám a rövid pihenő után Éva leányainak testét újra birtokba vették a különböző alkalmatosságok, melyek a legkülönfélébb női idomokat voltak hivatva (de)formálni.
o_sszeh_1.jpgAz 1830-as évekre a ruha derékvonala visszacsúszott természetes helyére, így a derék újra hangsúlyossá vált, a fűző pedig szépen visszatért a felső ruházat alá. S bár a rokokó kényelmetlen ruhakompozíciói nem tértek vissza, néhány divattörténeti extremitás azért a 19. század első felében is felütötte a fejét. Itt van kezdetnek például az 1830-as évek táján megjelenő, majd egyre jobban elburjánzó puffos ujj vagy más néven a sonkaujj. (Franciául gigot-ujjnak hívták, s a gigot ürücombot jelent, innen a magyar elnevezés.) A ruhaujjak bőséges anyagmennyiségének karra kötözhető párnák szolgáltak támasztékul. A meglehetősen képtelen viselet mögött az az esztétikai elgondolás húzódott, hogy a hangsúlyos váll mellett még karcsúbbnak tűnik a derék.
implant11.jpg
A viktoriánus idők beköszöntével a sonkaujjak (szerencsére) lelappadtak: a kecses vékony karok és az érzékeny nőies vonalak jöttek divatba. Ezt a nőiességet voltak hivatva hangsúlyozni az egyre jobban felduzzadó szoknyák is (kezd olyan érzésem lenni, mintha  a női sziluett egy luftballon lenne, amelyet évszázadok alatt, hol felfújtak, hol leengedtek...). A kívánt szoknya körméretét eleinte több réteg alsószoknyával, később lószőrrel (franciául crin) merevített krinolinnal érték el. Ahogy az ipari forradalom és az acélipar fejlődése a divatot is elérte, megjelentek a könnyebb, acélsodronyos krinolinok, melyek vég nélkül terebélyesedtek, egészen addig, míg az ajtón való közlekedést is ellehetetlenítették, s gúnyrajzok tárgyává nem lettek.krinolin.jpgA fűző is ezekben az évtizedekben élte fénykorát, melyekben ugyancsak szerephez jutott az acél. A lehető legvékonyabbra passzírozott derék a hölgyek legfőbb éke lett. A Sissi becenéven ismert Erzsébet, magyar királyné, fiatalabb éveiben állítólag negyven centisre is össze tudta fűzni a derekát. (Ehhez hozzásegíthette feltehető anorexiája.)c823e3e7e098a7b4d5a9dbc29db08bcf.jpgAz 1860-as évek legvégén a szoknya ismét „ereszteni” kezdett, s a felszabadult anyagmennyiséget hátul, az ülep táján fogták össze. Ebből az anyaghalomból hamar kialakult a turnűr, mely ezúttal hátrafelé kezdte deformálni a női alakot újabb, felcsatolható szerkezetek segítségével. A turnűr 1885-re a testtől messzire elálló, polcszerű anyagtömeggé terebélyesült. Két ember is elfért volna benne, vagy ahogyan a korban viccelődtek vele: a teáskanna is megállt volna rajta. Nem csoda, hogy a turnűr intézménye ugyancsak témát adott a – nemrégiben felfedezett – karikaturisták berkeiben.turnu_u_u.jpg

000442_1.jpg

A század végéről még két, a női sziluettet érintő divatáramlatról érdemes szót ejteni, melyek célja homlokegyenest ellenkező hatás elérése volt. Az egyik, az 1880 körül megjelenő – Alexandra walesi hercegnő után elnevezett – princessz szabású, horizontális derékvágás nélküli, szorosan testhez simuló ruha, mely alatt – ha csak rövid időre is – újra felsejlettek a valódi női idomok. A másik, a 19. század végén újra kísérteni kezdő sonkaujj réme (tényleg nem tudok vele megbarátkozni, nincs mit tenni...), mely fenyegetőbb külsőt öltött, mint valaha: a felduzzasztott ujjak 1895-re érik el legnagyobb kiterjedésüket. Hanem a turnűr ekkorra eltűnt, a szoknyák enyhén, harangalakban szélesedtek ki.
sonka.jpg

A 20. század beköszöntétől, az első világháború kitörésééig, három korszakról, divatirányzatról érdemes szót ejteni.

Az egyik, a VII. Edward királyról elnevezett Edward-kor – mely alapvetően az 1901-től 1910-ig terjedő időszakot jelöli – első fele. Alighanem története során ebben a néhány évben szenvedett leginkább a női derék, a szorosra fűzés rekordere, egy Polaire névre hallgató francia modell és sanzonénekesnő, aki állítólag 33 cm-esre tudta összefűzni a derekát (lenti és a kezdő kép jobb szélén). A kor divatjának meghatározó eleme lett az ún. nevezett „S vonal”: a hihetelenül vékony derekat dús kebel és hangsúlyos hátsó emelte ki. Ezt a hatást az Edward-kori fűző speciális merevítése hozta létre: a fűző első részébe egy merev fém- vagy halcsontbetét került, és ez kényszerítette a főző viselőit „S” betűt vagy inkább hattyúnyakat formázó testtartásra. Nem csoda, hogy  a hölgyek kizárólag nyilvánosság előtt préselték magukat „S betűsre”, s amint hazaértek, megszabadultak a kínzóeszközüktől. fotorcreated2.jpgSőt, ami azt illeti, hamarosan örökre kihajíthatták az ablakon a női idomokat évszázadokon keresztül sanyargató alkalmatosságot: 1906-ban a nők és az agyonfűzött derék egészségügyi veszélyeit szajkózó orvosok imája meghallgatásra talált, és Paul Poiret megalkotta az első fűző nélküli ruhát. A magasabb derékvonalú, laza esésű ruha a fő hangsúlyt a derékról a felső testre helyezte, azonban Poiret célja – emlékiratai szerint – nem a nők felszabadítása, hanem egy merőben új szépségideál létrehozása volt. Hogy ez mennyire így van, azt mi sem bizonyítja jobban, mint rövid életű kreációja, a „bukjel” szoknya (a képen jobbra), mely ismételten megpróbálta korlátozni a női nemet a szabad mozgásban, ezúttal sikertelenül.
poiret2.jpgA harmadik korszakunk, az 1910 és az első világháború kitörése közötti néhány év, melyet szoktak „Titanic-korszaknak” is nevezni. Ezekben az években a ruha újra szorosabban simult a női testre, anélkül azonban, hogy azt fojtogatni kezdte volna... A jelen – tehát a női test deformálását taglaló – bejegyzés szempontjából ez az időszak elvileg érdektelen, de én magam imádom a „Titanic Era kreációit, hát hoztam pár képet.
titanic.jpgDe talán egy szempontból mégis csak említést érdemel ez a néhány év. Az első bejegyzésben említésre került, hogy egy-egy divattörténeti korszak végét általában természetellenes, túlzó, extravagáns öltözékek felbukkanása jelzi... Az első világháborúval a nők megváltozott élethelyzetekkel találták magukat szemben, melyek merőben új ruhatárat igényeltek. Talán elmondhatjuk, hogy a „Titanic korszak” kifinomult esztétikájának sikerült az, ami például a groteszké duzzadt rokokó viseletnek nem: méltó módon búcsút inteni a Belle Epoque lassan meghaladottá váló divatjának... S vele együtt a női testet nyomorgató ruhadaraboknak.

titanic-uduloruha.jpg 

A 20. század nagy részében már nem is találkozunk a nők idomait formázni kívánó hagyományos megoldásokkal. Mindössze két vonulat érdemel említést: az első, egy korábbiakkal homlokegyenest ellentétes törekvés, a második pedig a régi szép idők után való epekedés terméke.

Az első, a húszas évek garçon- avagy fiús stílusa, melyet rövid szoknyák, bubifrizurák s lekötözéssel eltüntetett keblek jellemeztek. Míg a korábbi évszázadok testet elváltoztató megoldásai tulajdonképpen a nőiesség zálogának számító idomok – úgy mint kerek csípő és fenék, keskeny derék és telt kebel – túlhangsúlyozásából eredtek, addig, a húszas évek szépségideálja mindezeket a jegyeket eltüntette. Talán a divat ekképpen fejezte ki az évszázados női sztereotípiák elleni lázadását és a női egyenjogúság melletti állásfoglalását...

A második, az ötvenes években Dior által életre hívott New Look krinolint idézően felduzzadt szoknyái, mellyel a második világháború után magához térő divat kívánta a glamourt visszahozni a mindennapi életbe.20-as_new_look.jpg 

Ezután a testet elváltoztató ruhadarabok és kiegészítők kora végleg lejárt... Azok megszelídültek, s ma már csak mint push-upos melltartók, fenékformázó leggingsek és Bridget Jones-féle, hasleszorító nagyibugyik formájában fordulnak meg a modern nő ruhatárában. No meg persze beköltöztek a bőrünk alá... 

Lepjétek meg szeretteiteket egy igazán egyedi karácsonyi ajándékkal! A Borostyánszemű című történelmi regény képes kiegészítőkkel, kortörténeti érdekességekkel és olvasáshoz ajánlott zeneművekkel, teszi a történelmi hangulatot még átélhetőbbéaz olvasás élményét pedig teljessé. Kerüljétek el a karácsonyi sorban állást és vásároljátok meg most, 20% kedvezménnyel a Geopen kiadó webshopjában. Részlet a könyvből itt olvasható.

 

img_2123.JPG

mouche.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://rizsporoshetkoznapok.blog.hu/api/trackback/id/tr6711836193

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Advanced Flight 2016.12.17. 00:09:51

Nem baj, az elmúlt évtizedek viszonylagos kényelme után máris itt kísért a "szebb jövő", csadorok, burkák és burkinik képében. Szép lassan, de már próbálják is lenyomni a torkunkon eme csodás "ruhadarabok" mellett szóló érveiket azok, akiknek ez - számomra egyelőre megmagyarázhatatlanul - érdekében áll :(((

A cikk érdekes volt egyébként, köszi.

Attilajukkaja 2016.12.17. 09:42:51

@Advanced Flight:
Te aztan nem vagy semmi! Meg ide is becsempeszed a kormanypolitikat.

Advanced Flight 2016.12.17. 09:52:46

@Attilajukkaja: mi köze az Európában élő és ide igyekvő muszlimoknak a kormányhoz? te látsz minden mögött Orbánt, elég beteges :-(

Szalay Miklós 2016.12.17. 10:42:28

A következő linken letölthető egy írás, mely összfoglalja, amit a testi szépségről, annak működéséről, szerepéről, hatalmáról, külső és belső kapcsolatáról tudni kell:

egyvilag.hu/temak.shtml#temaid064

(A legfelső sor a kép tetején, "Egyebek (A világ működése - Ember)". Az írás doc és pdf formátumban tölthető le. Ez egyébként egy nagyobb mű egy darabja, mely megpróbálja módszeresen, de azért érthetően elmagyarázni, hogyan működik a világ. Ezért is ilyen furcsa a cím.)

Attilajukkaja 2016.12.17. 11:05:16

@Szalay Miklós:
Nagyon erdekes olvasmany. Koszi!

csentecsa 2016.12.17. 11:35:54

@Advanced Flight: Általában egyet szoktam érteni veled, de most nincs teljesen igazad. Számos nyugat-európai ország készül a burka csador stb. viselet korlátozására.
Sőt az egyébként libsi német hadügy miniszter asszony sem volt hajlandó felvenni szaudi útja során.
A dolgok változóban..:)

csentecsa 2016.12.17. 11:38:35

A női magassarkú sem csak a testmagasság növelésére szolgál, hanem viselésekor felvett természetellenes és egészségtelen testtartás alatt domborúbb lesz a fenék..

Attilajukkaja 2016.12.17. 11:46:27

@csentecsa:
"domborúbb lesz a fenék."
Es a va'dli is. Formasabbnak tunnek a labak.

Asidotus 2016.12.17. 13:15:34

Ezek a baromi kényelmetlen ruhák arról is szóltak, hogy mutatták, a viselője megengedheti magának, hogy neki nem kell dolgoznia

Advanced Flight 2016.12.17. 22:13:02

@csentecsa: "A dolgok változóban..:) "

Bár úgy lenne! Én elég pesszimista vagyok. De remélem, igazad van.