2016. szeptember 27. - Budai Lotti
Az "öt sou-s kocsi", azaz a világ első városi tömegközlekedési eszköze

Az "öt sou-s kocsi", azaz a világ első városi tömegközlekedési eszköze

Egy városfejlesztő matematikus találmánya a köz szolgálatában

Tudtátok, hogy világ első városi tömegközlekedési eszközét a matematikus-filozófus Blaise Pascal-nak köszönhetjük? Erre a kis történelmi gyöngyszemre a hamarosan megjelenő A Borostyánszemű című regényemhez végzett kutatások során bukkantam rá: Blaise Pascal Roannez hercegével karöltve 1661-ben társaságot hozott létre, mely fix útvonalon, meghatározott időpontokban közlekedő kocsikat üzemeltetett Párizs városában. A tervet 1662-ben a király, XIV. Lajos is jóváhagyta, így az első Pascal féle "omnibusz" az év március 18-án fényes ünnepségek közepette kigördült Párizs utcáira. 

b1.jpg
 
Az első kocsik a Saint Antoine kapu és a Luxemburg kert között közlekedtek nyolc perces menetidővel. Ezt két további útvonal követte: a második járat a Saint Antoine utcától a Francs-Bourgeois utcáig, a harmadik a Luxembourg palotától a Place de Victoires-ig közlekedett. A negyedik, a várost mintegy körgyűrűn kerülte meg.

enhanced-31903-1458658704-1.jpg

Ez utóbbi járat abból a szempontból is innovatív volt, hogy az árat csak a megtett út arányában kellett kifizetni. A kocsit négy ló vontatta, s egyszerre nyolc utas fért fel rá. A fogatot kék formaruhát viselő kocsisok vezették, akik a király címerpajzsát viselték kabátjukon. Ők csak a meghatározott útvonalon állították meg a járatot, de ott bárhol, az utasok kérésére. A kezdeményezés hatalmas sikert aratott a lakosság körében, ami érthető is volt: ezekre az évekre Párizs a maga félmillió lakosával, kb. ötszáz fontosabb utcájával, száz terével és kilenc hidjával, London után a világ második legnagyobb városává nőtte ki magát. A hatékony és elérhető árú közlekedési mód tehát nagyon is ráfért a francia fővárosra... 

 nicolas-jean-baptiste_raguenet_a_view_of_paris_from_the_pont_neuf_getty_museum.jpg

A vitel díj öt sou-t tett ki, ezért is nevezték "öt sou-s kocsinak". Ez kb. két egész csirke ára vagy egy fonómunkás napi bére volt. Tehát egy átlagos keresetű kereskedő vagy kézműves is megengedhette magának a kocsikázást Pascal úr találmányán. Ugyanakkor a szegényebb sorsú lakosságnak ez az összeg bizony borsos árnak számított, s az alsóbb társadalmi csoportokat más intézkedésekkel is igyekeztek kiszorítani az öt sou-s kocsi használatából. Ez okozott is némi felbolydulást az első járat ünnepélyes felavatásán... De hát XIV. Lajos, az abszolutista uralkodó korában járunk, így a karhatalom hamar rendet tett az elégedetlenkedők között... 

Sajnos a kezdeményezés nem volt hosszú életű. Hogy pontosan mikor és miért tűnt el a párizsi mindennapokból, azt nem tudni, de 1677-ben már nem közlekedett öt sou-s kocsi.  A megszüntetés oka valószínűleg a tarifa öt sou-ról, hat sou-ra történő emelkedése lehetett, illetve az a tény, hogy maga az ötlet is meghaladta korát: a társadalmi hierarchia ekkor még rányomta bélyegét  a közlekedésre is. Módosabb polgár fanyalogva szállt fel az egyszerű fazekas mellé, illetve valódi igény is csak akkor keletkezett a klasszikus tömegközlekedésre, mikor az emberek nem a házaik földszintjén berendezett üzlethelységben végezték a napi munkájukat. Így Franciaországban hasonló kezdeményezéssel csak 1826-ban találkozunk újra, mikor Nantes városában útjára indul az első omnibusz... A matematikus újító gondolatáról ma egy tábla emlékezik meg Clermont-Ferrand-ban, Pascal szülővárosában. Én pedig első regényem szereplőivel tettem rajta egy kört.:)


320px-placque_de_blaise_pascal_4853.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://rizsporoshetkoznapok.blog.hu/api/trackback/id/tr2511746839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Terézágyú 2016.09.28. 17:00:57

Ha már regényt írsz (és itt reklámozod :), akkor írd egy szóba a "viteldíj" szót :)